Wanneer je een website hebt, zul je ongetwijfeld formulieren nodig hebben. Het begint al met een contactformulier, maar het kan ook een enquêteformulier zijn of een optinformulier.

Bij WordPress heb je daar een extra plugin voor nodig. Nu zijn er heel veel plugins beschikbaar waarmee je een contactformulier op je site kunt zetten, maar waarschijnlijk ben je op zoek naar meer mogelijkheden.

Wat is GravityForms

GravityForms is dus een WordPress plugin waarmee je allerlei soorten formulieren kunt maken.

Tot een aantal jaar geleden was het voldoende om een contactformulier op je website te hebben. Nu wil je veel meer informatie van je bezoekers weten en daarvoor heb je een programma nodig, die dat allemaal kan.

GravityForms

Met GravityForms kun je ongekend veel soorten formulieren maken en daarmee zijn andere plugins voor formulieren overbodig. Het is sowieso aan te raden om zo min mogelijk plugins te installeren op je website. Daarmee wordt de keuze voor GravityForms alleen nog meer gemakkelijker.

Welke formulieren kun je ermee maken?

Allereerst kun je er natuurlijk je contactformulier mee maken. Een simpel formulier waarmee je je bezoekers contact met je kunt laten opnemen. Je hebt dan maar een paar velden nodig.

Voor- en achternaam, e-mailadres en het bericht. Eventueel kun je ook het telefoonnummer nog vragen. Je sleept de gewenste velden in het formulier, je slaat het op en het meeste werk heb je al gedaan. Het is werkelijk heel eenvoudig.

Als je alle velden klaar hebt, dan kun je nog bepalen of je een mail wilt ontvangen met de inhoud van het formulier en welk bericht de bezoeker te zien krijgt. Je kunt de bezoeker eventueel ook door laten sturen naar een andere (bedankt)pagina.

Zodra je alles ingesteld hebt, zet je het formulier met een eenvoudige shortcode op je website. Hiervoor verschijnt er in je tekstblok een speciale knop waarmee je het juiste formulier kunt selecteren.

Een groot voordeel van GravityForms is dat alle ingevulde formulieren niet alleen naar je gemaild worden, maar ook altijd terug te vinden zijn op je website. Er zijn maar weinig plugins die dat doen. Bij de meeste is het echt pech hebben als je de mail niet ontvangen hebt, of als je hem al weggegooid hebt. Je bent de vraag van je bezoeker dan echt kwijt. En dat wil je natuurlijk niet.

Formulieren met voorwaarden

Een van de beste mogelijkheden van GravityForms is dat je er formulieren mee kunt maken op basis van voorwaarden.

Wat bedoel ik daarmee?

Stel je wilt een formulier maken, waarbij afhankelijk van het antwoord van de invuller er een andere vraag komt. Antwoord iemand ‘ja’ dan volgt vraag A, is het antwoord ‘nee’ komt vraag B.

Dus op voorwaarde van het antwoord volgt de volgende vraag.

Hiermee kun je dus onwijs veel creativiteit op los laten. Dit is handig bij offertes of voor je marketing. Meer informatie krijgen van je klanten op basis van wat zij aangeven.

Contactformulier in GravityForms

Koppeling met ActiveCampaign

Wanneer je dan een formulier hebt gemaakt met vragen waardoor je meer informatie over je bezoekers krijgt, wil je deze gegevens natuurlijk gaan gebruiken in je marketing.

Maar je gebruik van ActiveCampaign of van Mailblue, dan kun je alle gegevens die ingevuld zijn in het formulier 1-op-1 naar je account sturen, zodat je meteen een paar goede vervolgsmails kunt sturen, precies afgestemd op de behoefte van de bezoeker.

Dit kan doordat GravityForms er een Add On (een extra plugin) bijlevert waarmee je ActiveCampaign kunt koppelen aan Gravityforms. Superkrachtig.

Koppeling met Moneybird

Heb je geen webshop, maar wil je wel soms betalingen kunnen ontvangen.

Wanneer je je boekhouding doet met Moneybird, dan kun je dit koppelen aan GravityForms.

In het formulier kun je producten aanmaken. En daar kun je bedragen voor invoeren in GravityForms, je kunt de btw berekenen en het totaalbedrag. Ook kun je per optie het aantal aangeven, en dat wordt dan weer doorberekend naar de btw en het totaalbedrag.

Na het insturen van het formulier ontvangt de bezoeker de factuur vanuit Moneybird.

Voordelen van GravityForms

Het gebruiken van GravityForms heeft vele voordelen:

Ik heb veel andere plugins voor formulieren geprobeerd en ermee gewerkt, maar geen een plugin kan wat GravityForms kan en is ook nog eens heel simpel en gebruiksvriendelijk in gebruik.

Wat kost deze plugin

Wat mij betreft is deze plugin een echte ‘Must Have’ als je een WordPress website hebt. Iedere website heeft minimaal 1 formulier nodig. En dus een plugin waarmee je die kunt maken.

Je kunt kiezen of je een licentie voor 1 website of meerdere websites wilt nemen. Wanneer je kiest voor 1 website dan betaal je hier $59 jaarlijks voor. Het hoeft overigens niet jaarlijks, maar dan krijg je na een jaar geen updates meer. En daarmee loop je het risico dat je formulieren op een gegeven moment niet meer werken.

Voor de prijs hoef je het dus niet te laten.

GravityForms

$59
9

Opmaak formulier

7.5/10

Verschillende soorten formulieren

9.5/10

Integratie met ActiveCampaign

9.5/10

Integratie met Moneybird

9.5/10

Voordelen

  • Vele koppelingen met andere programma's mogelijk
  • Voortgang aantal vragen
  • Opmaak formulier aanpassen
  • Grote flexibiliteit
  • Voorwaardelijke vragen mogelijk

Nadelen

  • Voor opmaak een extra plugin (gratis) nodig
Categorie├źn: WordPress

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *